De Vlaamse regering trekt 2,5 miljoen euro uit voor duurzaam transport naar de Vlaamse zeehavens via binnenvaart. De havens zetten samen met Oosterweelbouwheer Lantis – verantwoordelijk voor de grote werkzaamheden rond Antwerpen - hun schouders onder het initiatief en dragen ook financieel een steentje bij. Zij werkten vorig jaar al mee aan het eerste steunpakket van dat type. In die eerste ‘call’ hadden twee van de vijf goedgekeurde projecten betrekking op North Sea Port.
Deze tweede oproep richt zich tot inlandterminals, binnenvaartoperatoren en andere partijen die goederen via de waterweg verschepen. De bedoeling is om meer containers die van en naar de zeehavens van North Sea Port en Port of Antwerp-Bruges bewegen, van de weg te halen en op het binnenschip te zetten. Meer binnenvaart verlicht de druk op het wegennet en doet de uitstoot dalen. Het past in de inspanningen om het gebruik van de waterweg te stimuleren door in te zetten op grote vervoersassen en op een nauwere samenwerking tussen alle betrokken partijen. De Gentse Kanaalzone is één van de vier ‘corridors’ die in aanmerking komen.
Voor North Sea Port is binnenvaart van bijzonder grote betekenis. De binnenvaart tekent vandaag voor 60% van het verkeer van en naar het hinterland. Vorig jaar voerden binnenvaartschepen maar liefst 64,5 miljoen ton goederen aan en af, een nieuw record. Weinig havens kunnen zulke sterke cijfers voorleggen.
Deadline 3 november
Projectvoorstellen kunnen tot en met 3 november 2023 ingediend worden. De nieuwe steunmaatregel loopt tot 31 december 2025. Alle informatie over voorwaarden en procedures is te vinden op de website van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.