Online Zeeuwse Energiedebat toont kansen voor Zeeland

Zeeland kan een grote rol spelen binnen de energievoorziening en biedt groot potentieel voor de ontwikkeling van groene waterstofproductie. Dat was de conclusie van het Online Zeeuwse Energiedebat dat woensdag 3 maart 2021 werd georganiseerd. In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen organiseerde Energy Port Zeeland in samenwerking met Port Promotion Council North Sea Port, de Provincie Zeeland en Smart Delta Resources het Online Zeeuwse Energiedebat.

Vertegenwoordigers van aan de verkiezingen deelnemende partijen gingen het debat aan over de sterke Zeeuwse energieregio en hoe deze regio gaat bijdragen aan het bereiken van de klimaatdoelen. De energietransitie is een belangrijk thema voor de deelnemende partijen, maar hoe hoog staat de energietransitie in Zeeland eigenlijk op hun agenda? Aan het debat namen deel Tweede Kamerleden Mark Harbers (VVD), Agnes Mulder (CDA) en Tom van der Lee (GroenLinks), staatssecretaris Hans Vijlbrief (D66) en kandidaat Kamerleden Joris Thijssen (PvdA) en Fenna Feenstra (SP). De kijkers van het debat konden live deelnemen door te stemmen tijdens polls en door vragen in te dienen. Het debat werd bekeken door bijna tweehonderd geïnteresseerden.

Hieronder een korte weergave van waarover is gesproken.

Stelling: de eerste grote groene waterstofelektrolyser moet in Zeeland komen.
Anton Van Beek, CEO Dow Benelux en Voorzitter van Smart Delta Resources, introduceerde: In Zeeland en de grensoverschrijdende Smart Delta Resources regio zijn al veel kleinschalige projecten. Het is belangrijk dat nu doorgepakt wordt. Het duurt ongeveer vijf jaar om een grootschalige groene waterstoffabriek neer te zetten, dus we moeten snel in actie komen. Samenwerken is hiervoor belangrijk. Ook de industrie moet, en wil, een bijdrage leveren.

De debaters zien allemaal kansen voor waterstof en vinden zonder uitzondering dat Zeeland, naast andere regio’s, een uitstekende locatie is voor het bouwen van een grote waterstoffabriek. Onder meer vanwege de grote waterstofverbruikers in het havengebied en de ligging ten opzichte van zee en de windparken daar. Agnes Mulder gaf aan dat we in Nederland zeker een waterstof backbone nodig hebben, alleen met Zeeland redden we het niet. Maar de belangrijke rol daarin voor Zeeland die ziet ze zeker.

Stelling: er moet voor 2030 meer wind op zee komen en die moet aanlanden in Zeeland.
Steven Engels, General Manager Ørsted Benelux, introduceerde: De huidige windparken op zee zijn een succes. Je ziet de levering van energie uit offshore windparken als Borssele 1 & 2 nu al terug in de statistieken. Komende jaren zijn zeker meer windparken op zee nodig om de duurzaamheidsdoelstellingen te kunnen halen. Om subsidievrij te kunnen bouwen is het belangrijk de bouw van parken te koppelen aan de vraag vanuit de industrie. Waterstof speelt hierbij een rol. Hierop wordt nu vol ingezet in Zeeland.

De meeste debaters zijn het er over eens dat het bouwen van windparken op zee een goed en belangrijk middel is om duurzame energie te produceren. Fenna Feenstra was van mening dat de 380kV niet rechtstreeks van Borsele naar Brabant moet gaan, maar naar de overkant van de Westerschelde zodat Dow en Yara er ook wat aan hebben.

Stelling: er moeten meer kerncentrales in Nederland komen.
Carlo Wolters, CEO van EPZ, introduceerde: De huidige kerncentrale dekt momenteel ongeveer 8% van de Nederlandse elektriciteitsbehoefte. De discussie gaat volgens hem vaak over de kosten, en is ook vaak ideologisch gedreven. Belangrijk is ook te kijken naar de juiste energiebalans. Alleen diverse energiebronnen samen kunnen er voor zorgen dat er steeds voldoende elektriciteit geleverd kan worden, zeker wanneer je naar CO2 neutrale energieproductie wil.

De debaters zijn niet eensgezind over de kerncentrale in Zeeland. Sommige zijn voor, andere tegen met de bekende argumenten, hoewel vooral wordt gekeken naar de hoge kosten en de tijd die het kost om een kerncentrale te bouwen. Mark Harbers sprak zijn waardering uit voor de wijze waarop Zeeland al 50 jaar gastheer is van de enige kerncentrale in Nederland. Ook gaf hij aan dat ruimte in Nederland zo schaars is, dat we aan het eind van de beschikbare ruimte voor zon en wind op land komen. Een kerncentrale wordt dan heel aantrekkelijk omdat dit een stuk minder ruimte inneemt.

Het debat is terug te kijken op het Online Zeeuwse Energiedebat.

 

zeeuws energiedebat

Mask